Saturday, September 26, 2015

Macamana Nak Pilih Akaun Simpanan?

Akaun simpanan kat Malaysia ni ada banyak sangat. Tapi yang mana yang bagus ye? Ok, kalau tanya saya semua sama je sebenarnya. Tapi apa yang saya buat ialah, simpanan yang saya nak keluar masuk dengan mudah saya pilih CIMB bank. Islamic semestinya. Sebab ATM dia mudah didapati di mana2 hatta di stesen minyak sekali pun. Untuk simpanan jangka sederhana panjang, saya pilih Tabung Haji dan ASB. Sebab? Sebabnya untuk melawan kesan akibat inflasi. Kita kena cakna berapa persen inflasi kita di negara yang akan kita huni. So kalau plan nak tinggal di Malaysia sampai bila2, haruslah kita kena tau berapa inflasi dan anggaran inflasi di masa akan datang. Contohnya, jika tahun ini inflasi ialah 4%, kenalah simpan duit dalam akaun yang memberi keuntungan lebih tinggi daripada 4%. Kalau kita simpan dalam akaun simpanan yang hanya memberi keuntungan 3% maka rugilah kita dan nilai duit kita akan susut di masa akan datang. Sebab tu saya asingkan simpanan dan duit belanja saya di akaun berbeza. Mudah kan nak faham?

No comments:

Post a Comment